Kosin
Administrator
Dołączył: 15 Cze 2007
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Chełmek
|
Wysłany: Sob 21:39, 16 Cze 2007 Temat postu: AA- AntiAliasing |
|
|
Autor: Nemesis42
Tłumaczenie: krzyma
PRZEDMOWA
Artykuł przeznaczony jest dla wszystkich pixelartystów, którzy gotowi są poznawać i uczyć się nowych technik rysowania, a omawianą techniką będzie powszechnie już znany Anti-Aliasing (w artykule będziemy posługiwać się skrótem AA).
O CO CHODZI?
Na początek trochę technikalii. Po pierwsze, twój ekran składa się z pixeli. Pixel jest malutkim kwadracikiem, najmniejszą częścią wyświetlaną na twoim monitorze. Jednak pixel ma jedną poważną wadę: trudno jest narysować krzywe, czy kąty za pomocą kwadratowych bloków. Kiedykolwiek bawiłeś się LEGO? Wiesz jak ciężko było zrobić krzywą, lub temu podobne. AA jest metodą przeciwadziałającą temu, i dającą "gładko" wyglądające rysunki, pomimo tych brzydkich pixeli. Aliasing oznacza tworzenie rzeczy wyrównanych do siatki pixeli. Dlatego Anti-Aliasing jest działaniem przeciwstawiającym się temu. Rozumiesz już? Nie? Być może ten rysunek rozwieje twoje wątpliwośći.
![](http://pix.art.pl/images/tut/aa1.gif)
Jak możesz zauważyć, rysunek po lewej stronie jest bardzo wygładzony. Na rysunku po prawej widać surowe kwadraty. Lewy rysunek używa AA (krawędzie i tekst stały się bardziej wyraźne), natomiast prawy nie. I to jest główny cel działania AA.
TWORZENIE KWADRATU Z KOŁA...
Podstawowa zasada AA jest raczej prosta. Popatrz tylko na poniższy rysunek:
Nie do końca rozumiesz? Pozwól, że wyjaśnię. Powiedzmy, że masz jakieś kółko i chcesz je wyświetlić na ekranie. Na dużych obrazkach (sdładających się z bardzo wielu pixeli) to nie jest wielkim problemem. Ale ty chcesz wyświetlić małe kółko. Jednak od kiedy nie masz już tak wielu pixeli do wykorzystania twoje kółko w żaden sposób nie przypomina kółka. Tutaj z pomocą przychodzi AA. Powiedzmy, że ułóżyliśmy to kółko na siatce pixeli, jak na drugim rysunku. Każdy kwadracik oznacza jeden pixel.Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze to, że każdy z tych kwadracików jest wypełniony tylko jednym kolorem, to tworzy problem bez AA (patrz rysunek 3). Co robimy? Szukamy wszystkich kwadracików, które znajdują się w pełni na siatce koła. Resztę pixeli zapełniamy odcieniem szarego, który uzyskujemy mierząc procentowy stosunek czerni do bieli w każdym kwadraciku (w naszym przypadku), patrz rysunek 4. Teraz popatrzmy tylko jak świetnie wygląda nasze kółko w skali 1x1 (ostatni obrazek).
NIC NIE JEST ZA DARMO
Jak widzisz, to świetna sprawa, jednak AA nie jest używany do całych obrazków. Ograniczeniami są chodźby limity objętości obrazków, z którymi musi pracować pixelartysta, oraz ograniczenie w ilości dostępnych dla artysty kolorów. W pixelarcie żadko używasz 100 odcieni szarości do pracy, co najwyżej 1 lub 2. Tak więc musisz sobie radzić z tyloma kolorami.
SŁOWA PRZESTROGI
Mimo, że jest to bardzo dobra technika, musisz zdać sobie sprawę z dobrych i złych metod jej stosowania. Dobrze jest stosować AA do tworzenia iluzji obramowania. Źle jest dodawać 50% szarość wokół każdego pixela, tak jak pokazuje obrazek:
Po lewej widzisz to, co większość ludzi nowo zapoznałych się z AA próbuje zrobić: dodać pojedyńczy jasny cień do każdeko pixela. Nie jest to niedozwolone, ale nie wygląda dobrze. Na środkowym rysunku jest już lepiej, ale nie jest to najlepsza metoda: dodawanie cienia tylko tam, gdzie jedt potrzebny. Krzywa jest wygładzona, ale widoczne "pixelowe schodki" nie są wyeliminowane. Ostatni obrazek jest poprawnie zrobiony: używa dwóch kolorów do cieniowania i tworzy wrażenie wygładzonej krzywej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|