Pixel Cars
Witamy na forum Pixel Cars
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Pixel Cars Strona Główna
->
Tutoriale
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Oficjalne
----------------
Ogłoszenia
Przywitaj się!
Co to jest Pixel Cars?
&Regulamin&
Pixel Cars
----------------
Ogólna dyskusja
Samochody Seryjne
Tuny
Części
Najlepsze w każdym miesiącu!
Pomoc w Pixel Cars
----------------
Pixel wikipedia
Pomoc
Tutoriale
Prośby
Zawody, konkursy oraz quicki
----------------
Quick
Zawody
HydePark
----------------
Wszystko nie związane z PC.
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Kosin
Wysłany: Sob 21:39, 16 Cze 2007
Temat postu: AA- AntiAliasing
Autor: Nemesis42
Tłumaczenie: krzyma
PRZEDMOWA
Artykuł przeznaczony jest dla wszystkich pixelartystów, którzy gotowi są poznawać i uczyć się nowych technik rysowania, a omawianą techniką będzie powszechnie już znany Anti-Aliasing (w artykule będziemy posługiwać się skrótem AA).
O CO CHODZI?
Na początek trochę technikalii. Po pierwsze, twój ekran składa się z pixeli. Pixel jest malutkim kwadracikiem, najmniejszą częścią wyświetlaną na twoim monitorze. Jednak pixel ma jedną poważną wadę: trudno jest narysować krzywe, czy kąty za pomocą kwadratowych bloków. Kiedykolwiek bawiłeś się LEGO? Wiesz jak ciężko było zrobić krzywą, lub temu podobne. AA jest metodą przeciwadziałającą temu, i dającą "gładko" wyglądające rysunki, pomimo tych brzydkich pixeli. Aliasing oznacza tworzenie rzeczy wyrównanych do siatki pixeli. Dlatego Anti-Aliasing jest działaniem przeciwstawiającym się temu. Rozumiesz już? Nie? Być może ten rysunek rozwieje twoje wątpliwośći.
Jak możesz zauważyć, rysunek po lewej stronie jest bardzo wygładzony. Na rysunku po prawej widać surowe kwadraty. Lewy rysunek używa AA (krawędzie i tekst stały się bardziej wyraźne), natomiast prawy nie. I to jest główny cel działania AA.
TWORZENIE KWADRATU Z KOŁA...
Podstawowa zasada AA jest raczej prosta. Popatrz tylko na poniższy rysunek:
Nie do końca rozumiesz? Pozwól, że wyjaśnię. Powiedzmy, że masz jakieś kółko i chcesz je wyświetlić na ekranie. Na dużych obrazkach (sdładających się z bardzo wielu pixeli) to nie jest wielkim problemem. Ale ty chcesz wyświetlić małe kółko. Jednak od kiedy nie masz już tak wielu pixeli do wykorzystania twoje kółko w żaden sposób nie przypomina kółka. Tutaj z pomocą przychodzi AA. Powiedzmy, że ułóżyliśmy to kółko na siatce pixeli, jak na drugim rysunku. Każdy kwadracik oznacza jeden pixel.Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze to, że każdy z tych kwadracików jest wypełniony tylko jednym kolorem, to tworzy problem bez AA (patrz rysunek 3). Co robimy? Szukamy wszystkich kwadracików, które znajdują się w pełni na siatce koła. Resztę pixeli zapełniamy odcieniem szarego, który uzyskujemy mierząc procentowy stosunek czerni do bieli w każdym kwadraciku (w naszym przypadku), patrz rysunek 4. Teraz popatrzmy tylko jak świetnie wygląda nasze kółko w skali 1x1 (ostatni obrazek).
NIC NIE JEST ZA DARMO
Jak widzisz, to świetna sprawa, jednak AA nie jest używany do całych obrazków. Ograniczeniami są chodźby limity objętości obrazków, z którymi musi pracować pixelartysta, oraz ograniczenie w ilości dostępnych dla artysty kolorów. W pixelarcie żadko używasz 100 odcieni szarości do pracy, co najwyżej 1 lub 2. Tak więc musisz sobie radzić z tyloma kolorami.
SŁOWA PRZESTROGI
Mimo, że jest to bardzo dobra technika, musisz zdać sobie sprawę z dobrych i złych metod jej stosowania. Dobrze jest stosować AA do tworzenia iluzji obramowania. Źle jest dodawać 50% szarość wokół każdego pixela, tak jak pokazuje obrazek:
Po lewej widzisz to, co większość ludzi nowo zapoznałych się z AA próbuje zrobić: dodać pojedyńczy jasny cień do każdeko pixela. Nie jest to niedozwolone, ale nie wygląda dobrze. Na środkowym rysunku jest już lepiej, ale nie jest to najlepsza metoda: dodawanie cienia tylko tam, gdzie jedt potrzebny. Krzywa jest wygładzona, ale widoczne "pixelowe schodki" nie są wyeliminowane. Ostatni obrazek jest poprawnie zrobiony: używa dwóch kolorów do cieniowania i tworzy wrażenie wygładzonej krzywej.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin